Όλοι όσοι σκέφτονται να ξεκινήσουν ένα νέο coffee shop και όλοι όσοι έχουν ήδη το δικό τους, προβληματίζονται για το πλήθος των υφιστάμενων καταστημάτων, καθώς σε κάθε γειτονιά υπάρχουν ήδη, όχι μόνο ένα, αλλά πολύ περισσότερα take away καφέ. Ο κλάδος αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και σε όλο τον κόσμο, αφενός με ολοένα περισσότερα και ξεχωριστά καταστήματα και αφετέρου με ακόμα πιο προηγμένες μηχανές, υψηλότερη τεχνογνωσία, διασύνδεση με τους παραγωγούς – αγρότες και πολλά άλλα χαρακτηριστικά που μας έχουν οδηγήσει στο 5ο κύμα του καφέ. Στο πλαίσιο, της αλματώδους αύξησης του πλήθους των καταστημάτων, λογικά το μερίδιο κάθε μονάδας – coffee shop θα μειώνεται όλο και περισσότερο και αν αναλογισθούμε και την συνεχή αναβάθμιση της τεχνογνωσίας και της τεχνολογίας στο χώρο, το ανταγωνιστικό περιβάλλον γίνεται ανελέητα σκληρό. Τι πρέπει να κάνουν, λοιπόν, οι νέες αλυσίδες franchise για να ξεχωρίσουν και να αναπτυχθούν και τι πρέπει να προσέξουν οι υφιστάμενες αλυσίδες για να μη χάσουν τα μερίδιά τους και για να έχουν ευχαριστημένους franchisees;
Ξεχωρίστε, προσφέροντας εμπειρία
Αναφερόμενοι στην Ελλάδα, θυμόμαστε όλοι γνωστά ονόματα αλυσίδων που σήμερα είτε έχουν παρακμάσει, είτε δεν υπάρχουν πια, και αυτό το γράφουμε θέλοντας να τονίσουμε ότι το brand είναι αναμφισβήτητα κάτι σημαντικό και είναι ένα από τα βασικά προνόμια που λαμβάνουν οι franchisees, μέσω των entry fees, αλλά σε καμμιά περίπτωση δεν είναι το Α και το Ω.
Στόχος κάθε νέας αλυσίδας είναι να διαφοροποιηθεί και να ξεχωρίσει, αυξάνοντας ολοένα και περισσότερο την θετική αναγνωρισιμότητά της, αλληλο-επιδρώντας με το πελατειακό κοινό της, κάνοντας όλο και πιο πιστούς τους υφιστάμενους πελάτες και προσεγγίζοντας ακόμα περισσότερους. Το ίδιο κάθε υφιστάμενη και επιτυχημένη αλυσίδα επιθυμεί να διατηρήσει και να ενισχύσει τα διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά της και να αυξάνει συνέχεια τα σημεία της και τον συνολικό κύκλο εργασιών της.
Η ανωτέρω παράγραφος περιγράφει τους λόγους που οδηγούν στην επιτυχία τις νέες αλυσίδες franchise και ταυτόχρονα στην παρακμή ή στην στασιμότητα των υφισταμένων.
Οι νέες αλυσίδες franchise για να μπορέσουν να ξεχωρίσουν και να αναπτυχθούν, θα πρέπει να δώσουν βάρος στη συνολική εμπειρία του πελάτη και ταυτόχρονα οι υφιστάμενες να μην υποτιμούν τους πελάτες τους (και τους δικαιοδόχους τους) και να μην επαναπαύονται στην επιτυχία τους:
-
Αποφασίστε τους λόγους που διαφέρετε και τι θέλετε να αλλάξετε στον χώρο, ανακαλύψτε το λόγο ύπαρξής σας μέσω του value proposition design
-
Δημιουργήστε και πιστέψτε στο δικό σας όραμα
-
Εμπνεύστε τους πελάτες σας
-
Απευθυνθείτε σε όλες τις αισθήσεις τους, ανακαλύπτοντας το neuromarketing
-
Προσφέρετε καταπληκτικό προϊόν σε τίμια τιμή
-
Ξεχωρίστε με το design σας
-
Δημιουργήστε μια εξαιρετική εταιρική εικόνα και κρατήστε την εναρμονισμένη σε κάθε «έκθεσή» σας, από το κατάστημα και τα φυλλάδιά σας μέχρι την παρουσία σας στα social media.
Προσελκύστε και διατηρήστε ταλαντούχους συνεργάτες
Καθρέφτης της επιτυχίας σας είναι το προσωπικό των καταστημάτων, οι άνθρωποι της πρώτης γραμμής που πρεσβεύουν αυτά που ορίζει το brand σας, το όραμα, τις αξίες, τον ίδιο τον σκοπό της ύπαρξης της αλυσίδας σας.
Η επιλογή τους είναι σημαντική και ακόμα περισσότερο η εκπαίδευσή τους, απαραίτητη σίγουρα για να ακολουθούν την ορθή διαδικασία παραγωγής του καφέ από τον καθαρισμό της μηχανής μέχρι το σωστό πάτημα, αλλά κυρίως για να εξυπηρετούν άψογα τους πελάτες του καταστήματος, κάτι που επιτυγχάνεται όταν τους νοιώσουν δικούς τους!
Εξίσου και ίσως σημαντικότεροι είναι οι franchisees σας, στους οποίους πέφτει το βάρος της επιλογής, εκπαίδευσης και παρακίνησης του προσωπικού των καταστημάτων, με την δική σας πραγματική και ουσιαστική υποστήριξη. Από την άλλη, μη ξεχνάτε ότι αν η βαρύτητα επιλογής προς εκπαίδευση στο προσωπικό των καταστημάτων γέρνει προς την εκπαίδευση, καθώς το προσωπικό είναι μικρής ηλικίας και δυνάμενο να αλλάξει νοοτροπία και αν μη τι άλλο ελεύθερο να φύγει αν δεν ταιριάζει στη φιλοσοφία σας, όσο αφορά στους franchisees η πλάστιγγα γέρνει προς την επιλογή. Οι franchisees επενδύουν σε εσάς, έχουν άποψη, έχουν εμπειρίες και απαιτήσεις. Προσέξτε πολύ καλά αν ταιριάζετε μαζί τους, αν ενστερνίζεστε την ίδια φιλοσοφία και αν το concept σας καλύπτει τις προσδοκίες τους. Αν όχι θα έχετε προβλήματα και το δίκτυο σας θα φανερώσει γρήγορα τις αδυναμίες του.
Επενδύστε στην τεχνολογία
Πλέον, η αξιοποίηση προηγμένων συστημάτων τεχνολογίας αναβαθμίζει το επίπεδο της αλυσίδας σας, αυξάνει παραγωγικότητα, αποδοτικότητα, επίπεδο εξυπηρέτησης, τζίρο και κέρδη. Η τεχνολογία αποτελεί τον πλέον σημαντικό πόρο για το total brand design.
Ξέρετε πολύ καλά ότι η διαχείριση του coffee shop σας γίνεται όλο και πιο περίπλοκη, λόγω των αυξημένων απαιτήσεων των καταναλωτών και της έντασης του ανταγωνισμού. Το περιβάλλον της αγοράς αλλάζει συνέχεια και απαιτεί ολοένα και περισσότερο από τον πολύτιμο χρόνο σας.
Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές που πρέπει να κάνετε το 2021 είναι να επενδύσετε σε λογισμικό και τεχνολογίες αυτοματισμού, ώστε να εξομαλυνθεί η ροή εργασίας, να εκτελούνται ταχύτερα οι παραδόσεις, να μειωθεί η προσπάθεια τους πελάτη κατά την διαδικασία εξυπηρέτησης, ώστε να γίνει πιο ευχάριστη και πιο γρήγορη.
Ακόμα πιο σημαντικό είναι να επικεντρωθείτε στην συγκέντρωση των απλών και πολύτιμων δεδομένων των πελατών σας για την εξαγωγή και την αξιοποίηση των σχετικών πληροφοριών, από τη δυνατότητα επανάληψης της τελευταίας παραγγελίας τους, μέχρι το δώρο τους για τα γενέθλιά τους ή ακόμα καλύτερα από την προώθηση προϊόντων που ταιριάζουν στο προφίλ τους.
Είναι γνωστό σε όλους μας, πως η ανάπτυξη και η επιτυχία βασίζονται στην ικανότητα γρήγορης προσαρμογής στις τάσεις της αγοράς και ο μόνος τρόπος να φτάσετε και να παραμείνετε στην κορυφή είναι να επενδύσετε στην τεχνολογία, καθώς μόνο μέσω αυτής μπορείτε να είστε επίκαροι.
Οπότε αν είστε νέο ή υφιστάμενο δίκτυο, επενδύστε στην τεχνολογία. Αν έχετε αυτόνομο κατάστημα ή αν σκέφτεστε να ξεκινήστε το δικό σας, προτιμήστε το franchise, ενταχθείτε σε ένα δυναμικό brand που μπορεί να σας προσφέρει όλα αυτά που - καλώς ή κακώς - μόνοι δεν μπορούμε να τα προφτάσουμε!
Δημιουργήστε μια κοινότητα
Οι καταστάσεις των lockdowns μάς χάλασαν την καθημερινή ρουτίνα μας και μας ξεβόλεψαν, σταμάτησαν οι επισκέψεις στις καφετέριες και οι γρήγορες γευστικές απολαύσεις – διαλλείματα στα coffee shops, η εξυπηρέτηση έγινε πιο γρήγορη και οι συζητήσεις πιο σύντομες – φορώντας μάσκες, μη βλέποντας τα πρόσωπα των άλλων.
Με την αρχή του τέλους να ξεκινά το 2021, εφοδιαστείτε με θετική ενέργεια και κατακλύστε με αυτή το κατάστημά σας, τα μηνύματά σας και τις προωθήσεις σας. Η μυρωδιά του ζεστού καφέ και η ευχάριστη μουσική θα προσελκύσουν πελάτες, ενεργοποιώντας τις αισθήσεις τους και υπενθυμίζοντας τους την εποχή χωρίς τον covid-19. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για ένα μικρό rebranding, μια ανακαίνιση και πάντα με στόχο την ενίσχυση της πιστής πελατείας σας και της μετατροπής της σε κοινότητα από funs, σε σημείο συνάντησης και στέκι.
Μείνετε επίκαιροι, μέχρι να ξεμπερδέψουμε ολότελα από τον κορωνοϊό, διοργανώνοντας διαδικτυακές συναντήσεις για καφέ, όπου οι πελάτες σας απολαμβάνουν την παρέα των φίλων τους μέσω zoom ή κάποιας άλλης πλατφόρμας, πίνοντας τον καφέ που θα έχουν παραγγείλει από το κατάστημά σας. Δημιουργήστε virtual θετική ατμόσφαιρα και ενισχύστε διαδικτυακά την δική σας κοινότητα
Εμπλουτίστε τη γκάμα των προϊόντων σας
Πότε ήταν η τελευταία φορά που προσθέσατε κάτι νέο στο μενού σας;
Κάθε χρόνο, οι πελάτες σας είναι λογικό να έχουν περισσότερες απαιτήσεις από εσάς, αφού ζούμε στην εποχή των εξελίξεων και της εύκολης πρόσβασης σε νέες πληροφορίες και εμπειρίες. Οφείλετε, λοιπόν, να μελετάτε και να ενημερώνεστε καθημερινά για τις τάσεις στην καφεστίαση, ώστε να μπορείτε να βρίσκεστε ένα βήμα μπροστά από τους ανταγωνιστές σας (ή τουλάχιστον όχι πολύ πίσω) και να παρέχετε το βέλτιστο δυνατό προϊόν.
Πόσα χρόνια προσέφεραν τα Starbucks χριστουγεννιάτικα ροφήματα, μέχρι να το κάνουν και οι ελληνικές αλυσίδες; Γιατί ξαφνικά, όλες οι αλυσίδες προωθούν συμβατές nespresso κάφουλες;
Πολλοί τα κάνουν όλα λάθος! Άργησες να λανσάρεις χριστουγεννιάτικο ρόφημα, δεν ξέρεις γιατί το έκανες, το ποτηράκι σου δεν είναι ωραίο – δεν είναι καν χριστουγεννιάτικο ή είναι όμορφο αλλά μετά από λίγο «λιώνει» από τη ζέστη του cappuccino. Αυτές οι κάψουλες; Πάλι βιάστηκες! Αποφάσισες να βάλεις κατεψυγμένες σφολιάτες – ίδιες με αυτές των άλλων, γιατί;
-
Ότι είναι να κάνετε, κάντε το σωστά. Ενισχύστε ή ανανεώστε την προϊοντική γκάμα σας, με τα σωστά είδη:
-
Κάποιους κωδικούς πρέπει να τους έχετε έτσι κι αλλιώς, τους θέλεις ο πελάτης (όσο τους θέλει).
-
Τα υπόλοιπα είδη θα πρέπει να είναι κάπως διαφορετικά, όχι όμως ιδιαίτερα εξειδικευμένα, πάντα για το target group σας.
-
Όλα σας τα προϊόντα πρέπει να είναι ποιοτικά, από την πρώτη ύλη, μέχρι την συντήρηση και την παράδοση.
-
Μη κάνετε κάτι επειδή το κάνουν οι άλλοι.
-
Προσφέρετε στους πελάτες σας αυτό που θέλουν τώρα.
-
Προσφέρετε στους πελάτες σας αυτό που πιστεύετε ότι θα τους αρέσει και δεν το βρίσκουν αλλού.
-
Μη μένετε προσκολλημένοι στις προηγούμενες επιλογές σας, ακόμα και αν αυτές σας έδωσαν τη σημερινή επιτυχία σας.
Εν κατακλείδι
Ο κλάδος του καφέ έχει γνωρίσει, τα τελευταία έτη, μεγάλη ανάπτυξη στη χώρα μας και έχει αλλάξει σε πολλούςs τομείς.
Μετά τα capital controls όταν ο καφές μετεξελίχθηκε σε οικονομική διασκέδαση, με τον ερχομό του 3rd wave όταν ο καφές αναδείχθηκε σε επιστήμη, πλέον με street coffee shops που παραμένουν ανοιχτά εν μέσω lockdowns, με το delivery να γίνεται μέσω apps, με τους Έλληνες ψήστες να είναι έτοιμοι να σαρώσουν παγκόσμια βραβεία, με τους Έλληνες baristi να διακρίνονται για τη τέχνη τους, με τα καταστήματα να διαθέτουν μηχανές και μύλους αρκετών χιλιάδων ευρώ και με μια Ελλάδα να είναι κατάμεστη από μικρού μεγέθους προσπαθειών και ονείρων τύπου «reserve», ο ανταγωνισμός έχει μετέλθει, πλέον, σε άλλο επίπεδο.
Τελικά, θα επικρατήσουν μόνο όσοι είναι αυθεντικοί, τίμιοι, δίκαιοι, οραματιστές που επενδύουν σε γνώση και υποδομές, που εξελίσσονται και ευτυχώς ή δυστυχώς υπάρχει πάντα χώρος για τους νέους παίχτες, διότι ενίοτε κάποιοι από τους παλιούς χάνουν τη μπάλα, μη διαθέτοντας γνώση, δέσμευση και σύνεση.
Το μέλλον στην καφεστίαση φαντάζει ενδιαφέρον και απρόσμενο. Με κοντά πέντε μεγάλες αλυσίδες και πολλές δεκάδες μικρότερες, κάποιοι κατορθώνουν να διατηρήσουν τη θέση τους και το ενδιαφέρον της αγοράς, κάποιοι όχι, κάποιοι αξιοποιούν τα κενά και κάνουν επίθεση στοχεύοντας τις πρώτες θέσεις.
Το κριτήριο είναι ένα, η επιτυχία των franchisees σε δύο άξονες «καλή συνεργασία με τη μητρική» = «καλός ημερήσιος τζίρος». Αυτές οι δύο συνθήκες είναι οι αναγκαίες για την επιτυχία όλων και αν μία από αυτές δεν εκπληρώνεται τότε ακυρώνεται και η άλλη.
Καλή χρονιά coffee lovers! Με πολλά φλυτζάνια, αρώματα και γεύσεις!